شایعات حاکی از آن است که اپل قصد دارد موتور جستجوی خود را راه اندازی کند.زودتر از دیرتراین خبر خوبی برای مصرف کنندگان است زیرا رقابت بین اپل و گوگل به این معنی است که منابع بیشتری برای انجام جستجوی بهتر صرف می شود، اما به اندازه کافی عجیب این خبر خوبی برای گوگل در یک جبهه است – نبرد با تنظیم کننده ها.
اپل قطعاً در حال اصلاح برخی از محصولات جستجو است و ما می دانیم که این به دلیل شرکت هایی است که از سال 2013 خریداری کرده است. فناوری Topsy Labs در حال حاضر پرس و جوهای خاصی را از طریق سیری یا جستجوی Spotlight اپل در مک ارائه می دهد و Laserlike از هوش مصنوعی برای خزیدن در وب و ساختن استفاده می کند. یک پایگاه داده کاملا منطقی است که اپل موتور جستجوی خود را بسازد.
اشکال آشکار از دست دادن پول نقدی است که گوگل برای استفاده از جستجوی گوگل به عنوان پیش فرض در هر آیفون و آیپد می پردازد. گفته می شود که بین 8 تا 12 میلیارد دلار است که مقدار زیادی از دست دادن یک شبه است. من فرض می کنم که اپل مایل است و آماده است که اگر تصمیم به ساخت جستجوی اپل بگیرد، این پول را از دست بدهد.
یک نتیجه نه چندان واضح این است که گوگل در نهایت یک دسته دارد که در آن انحصار «تقریباً» از نظر تنظیمکنندهها ندارد: جستجو. و این کار بزرگی است.
گوگل همه جا هست
اگر در آمریکای شمالی زندگی میکنید، احتمالاً متوجه مزیت بزرگ گوگل در مورد دستگاههای متصل و نرمافزاری که آنها را نیرو میدهد، نیستید. در سراسر جهان، گوگل حدود 80 درصد از بازار دستگاه های تلفن همراه را در اختیار دارد، برخلاف آمریکای شمالی که حدود 50 درصد است. نکته این است که نرم افزار گوگل روی دستگاه هایی است که از اندروید از طریق محصولاتی مانند Gmail، Google Photos، Maps و Search استفاده نمی کنند.
تنظیمکنندهها این را میدانند و هر زمان که کار خود را انجام میدهند و به جای منافع تجاری بزرگ به دنبال مصرفکننده هستند، این موضوع مطرح میشود. این بدان معناست که گوگل تحت نظارت بیشتری قرار دارد و اغلب مجبور به ایجاد تغییراتی می شود که دولت ها می گویند به نفع همه ماست.
این یک چیز عالی است وقتی که به دلایل درست به روش درست اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که Google به ما کنترل بیشتری بر گزارش داده های مکان یا انصراف از تبلیغات هدفمند می دهد. همچنین به همین دلیل است که گوگل باید با دیگر تبلیغکنندگان خوب بازی کند، مخصوصاً وقتی صحبت از نتایج جستجو میشود.
عکس آن نیز صدق می کند. هر زمان که کسی شروع به صحبت در مورد انحصار گوگل می کند، مردم به قوانین سختگیرانه و دست سنگین اپل در مورد آیفون و آی پد فکر می کنند. این راه اپل یا بزرگراه است و به نظر می رسد قانونگذاران هرگز به آن اهمیت نمی دهند.
این به این دلیل است که اپل از مزیت سهم بازار بزرگی که گوگل دارد برخوردار نیست – میتواند از سیاستهای مزخرف و غیردوستانهتر دور بزند زیرا یک گزینه جایگزین واضح برای همه کسانی که از آن متنفر هستند وجود دارد. و در بیشتر موارد کار می کند – چیزهای زیادی در مورد آیفون وجود دارد که من واقعاً دوست دارم اما از یکی استفاده نمی کنم زیرا چندین قانون اپل را در مورد نحوه استفاده از آن دوست ندارم. بنابراین من از یک تلفن اندرویدی استفاده می کنم که به من اجازه می دهد زنگ تفريح هرچی میخوام درستش کنم زنگ تفريح ثابت.
جایی که گوگل در واقع در آن دارد یک انحصار در جستجوی موبایل است. جستجوی گوگل پیشفرض در هر گوشی اندروید، هر آیفون و هر تبلتی است. شما میتوانید این پیشفرض را تغییر دهید، اما اکثر مردم این کار را نمیکنند، بنابراین من تخمین میزنم که گوگل حدود 90 درصد از بازار را در مورد جستجوی موبایلی در اختیار دارد. تنظیم کننده ها این را دوست ندارند و به آهستگی در حال کار هستند تا آشکارتر کنند که جایگزینهایی وجود دارد و یک راه آسان برای تعویض با یکی از آنها در نظر گرفته شود. وقتی کسی بگوید که در جستجوی موبایلی انحصار واقعی دارد، گوگل هیچ دفاعی ندارد.
زمانی که ۱.۵ میلیارد دستگاه تلفن همراه را به جستجوی اپل تغییر دهید، یک اتفاق می افتد این است که گوگل اکنون می تواند با انگشت اشاره کند و بگوید «به تمام این رقابت ها نگاه کن!». هر زمان که با دسته ای از قانونگذاران در مورد شیوه های جستجوی ناعادلانه مواجه شد. این امر به ویژه در ایالات متحده و کانادا که نیمی از ما از آیفون استفاده می کنیم صادق است.
احتمالاً گوگل به هر حال از این ایده متنفر است، اما افراد مسئول نیز مطمئن هستند که تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. مانند Maps، مهم نیست که محصول اولیه اپل چقدر خوب خواهد بود، گوگل بهتر خواهد بود، زیرا مدت زمان طولانی تری وجود داشته است. و مانند نقشهها، کاربران با تغییر پیشفرض Safari، هنگام جستجو به Google برمیگردند.
در دراز مدت، اگر اپل به اندازه کافی جدی باشد که پول خرج کند و تلاش کند، این خبر بدی برای گوگل است. جستجوی اپل به اندازه کافی برای اکثر مردم خوب خواهد بود و گوگل میلیاردها مشتری را از دست می دهد. ما در حال حاضر شاهد اجرای آن با Maps هستیم.
من میخواهم اپل یک موتور جستجو بسازد تا گوگل سختتر کار کند. امیدوارم تغییرات بزرگی در تبلیغات و حریم خصوصی ایجاد کند و در عین حال نتایج خوب و مرتبطی را ارائه دهد. اما در عین حال، به گوگل این امکان را می دهد که کمی بیشتر از این کار دور شود زیرا دیگر تنها بازیکن شهر نیست.
منبع: https://www.androidcentral.com/phones/apple-search-would-be-googles-get-out-of-jail-free-card