در فضای سنتی بازی کنسولها، مایکروسافت و سونی بر سر انحصاریها، خریدها و رقابت منصفانه با FTC به عنوان داور در حال مبارزه هستند. اما در فضای مجازیتر و جدیدتر VR، بیشتر بازیهای «انحصاری» تنها با محدودیتهای سختافزاری به جای معاملات قراردادی محدود میشوند.
اگرچه متا و سونی رقبای واقعیت مجازی هستند، هر دو Quest 2 و PSVR 2 از یکدیگر سود می برند (به جای اینکه مانع شوند). این تصوری است که من در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2023 در سانفرانسیسکو داشتم، زمانی که با چندین توسعه دهنده در مورد پورت های آینده آنها برای هر دو هدست VR صحبت کردم.
در حالی که زبان از یکی به دیگری متفاوت بود، من همان ایده اصلی را شنیدم: به نظر نمی رسد انتقال یک بازی Quest 2 به PS VR2 خیلی طول بکشد. برخلاف PSVR 1، PSVR 2 از همان سبک ردیابی از داخل به بیرون مانند Quest 2 استفاده می کند، بنابراین پورت های آن برای عملکرد به هیچ تغییری در گیم پلی نیاز ندارند.
با توجه به اینکه PSVR 2 فروش خوبی نداشته است، این رابطه به ویژه به نفع سونی است.
پورت های VR ساده تر از همیشه هستند
توسعه دهندگان ARVORE، Ana Ribeiro و Ricardo Justus در GDC، با تبلیغ بازی آینده خود PSVR 2 و Quest 2 Pixel Ripped 1978 توضیح دادند که چگونه بازی سوم نسبت به بازی های گذشته روند توسعه بسیار کم دردسرتری داشته است.
ریبیرو روند دشوار چند ماهه ساخت Pixel Ripped 1995 را با طرح کنترل قدیمی PS Eye برای PSVR 1 توضیح داد. سپس، با Pixel Ripped 1989، ابتدا آن را با در نظر گرفتن PC VR طراحی کردند که کاهش رتبه برخی از آنها را دشوار کرد. از دارایی ها و گرافیک های قابل حمل Oculus Quest.
بار سوم با Pixel Ripped 1978 جذابیت داشت. اول، ARVORE با آتاری شریک شد تا بازیهای کلاسیک معروف این شرکت را برای بازیکنان در VR قرض بگیرد. و دوم، آنها آن را به طور خاص برای Quest 2 طراحی کردند و سپس گرافیک و ویژگی های PSVR 2 را ارتقا دادند، ظاهراً فقط یک ماه یا بیشتر به زمان توسعه اضافه کردند.
با وجود آن، بازی نگاه کرد فوق العاده در PSVR 2، گویی به صورت بومی با در نظر گرفتن قدرت گرافیکی افزایش یافته آن طراحی شده است. من در حال حاضر برای راه اندازی بازی در تابستان امسال آماده هستم.
همچنین در GDC 2023 با Resolution Games – سازنده Demeo، Angry Birds VR، و بسیاری از بازیهای مورد علاقه ما در Quest، در مورد شوتر جدید و سرگرمکننده واقعیت ترکیبی آنها، Spatial Ops صحبت کردم. اما من همچنین وقت گذاشتم و در مورد پورت های اخیر PS VR2 آنها سؤال کردم.
مدیر عامل تامی پالم توضیح داد که از آنجایی که آنها قبلاً یک گردش کار دوگانه رایانه شخصی VR/Quest داشتند، ترکیب PSVR 2 اصلاً دشوار نبود. او گفت که تیم هنری به ویژه PSVR 2 را دوست دارد زیرا به آنها اجازه می دهد دارایی های بیشتری را بدون محدودیت های پردازش Quest ترکیب کنند.
پالم این را نگفته است، اما شاید تفاوت این باشد که اگرچه فروش بازیهای PC VR هرگز بالا نبوده است، هدستهای قابل دسترستر سونی به احتمال زیاد مخاطبان زیادی را جذب خواهند کرد. لذت ببرید همه آن دارایی ها، باعث سوددهی بیشتر آن گردش کار دوگانه می شود. البته بسته به میزان فروش PSVR 2.
Resolution Games یک استودیوی نسبتاً بزرگ در مقایسه با بسیاری از توسعهدهندگان مستقل واقعیت مجازی است که منابع کمتری برای پورت کردن به PSVR 2 با فناوریهای جدید مانند رندر فوویت و لمسی دارند. با این حال، گویای این است که راه اندازی PSVR 2 با چنین کتابخانه پرتاب بزرگی همراه بود. وضوح و ARVORE به وضوح تنها توسعه دهندگانی نبودند که این فرآیند را نسبتاً یکپارچه پیدا کردند.
چگونه Quest 2 راه را برای PSVR 2 هموار کرد
سونی به Meta اجازه داد تا سال ها بر بازار بازی های واقعیت مجازی تسلط داشته باشد، از سال های گرگ و میش PSVR 1 تا کنون. اما زمانی که PSVR 2 انجام داد از راه رسید، میتوان آن را به راحتی تنها با یک انحصاری VR (Horizon Call of the Mountain) و چند بهروزرسانی 2 بعدی به VR مانند Resident Evil Village راهاندازی کرد، زیرا این کار را مستقیماً از کتابخانه Quest 2 گرفته بود.
فقط یک ماه پس از عرضه، ما مجبور شدیم لیست بهترین بازی های PSVR 2 خود را کاهش دهیم تا خیلی طولانی نشود! مالکان جدید هیچ شکایتی در مورد یافتن چیزی برای بازی نخواهند داشت و می دانیم که برخی از بزرگترین موفقیت های متا مانند Beat Saber و Among Us در اواخر سال 2023 منتشر خواهند شد.
متا سرمایه گذاری زیادی در فضای بازی VR انجام می دهد، با 150 بازی در حال توسعه از طرف شخص ثالث که در Quest 2 و/یا 3 راه اندازی خواهد شد. ما چیزی مشابه از اردوگاه سونی نشنیده ایم. بنابراین خوش شانس است که متا ظاهراً اصراری بر معاملات انحصاری با این توسعه دهندگان ندارد.
تا کنون، PSVR 2 در ماه اول تنها حدود 270000 دستگاه فروخته است. با توجه به اینکه PSVR ارزانتر تنها پس از یک سال 1 میلیون فروخته شد، با توجه به قیمت بالای آن، این عدد وحشتناکی نیست. اما مطمئناً به امیدهای داخلی سونی برای یک پنجره راه اندازی 2 میلیون واحدی نزدیک نیست. اگر یک توسعه دهنده داشته است برای انتخاب بین 20 میلیون Quest 2 یا کمتر از یک میلیون PSVR 2، پاسخ واضح است.
ما امیدواریم که سونی عرضههای AAA بیشتری را انجام دهد به زودی برای جلب علاقه بیشتر، چه از سوی استودیو پلی استیشن یا شرکای شخص ثالث. اما در این بین، صادقانه بگویم، توسعه دهندگانی که قبلاً در Quest موفق شده بودند، سونی را با وجود غفلت خود حمل می کنند.
چرا Quest از وجود PSVR 2 سود می برد؟
مزیت سونی از این رقابت همزیستی Quest 2/ PSVR 2 آشکار است. متا چگونه از رابطه سود می برد؟ این کمی مبهمتر است، اما من گمان میکنم که متا با خوشحالی از کتهای سونی نیز استفاده کند، وقتی صحبت از توسعهدهندگان بزرگتر میشود.
همانطور که ابتکار انتشارات Oculus ثابت می کند، متا در مورد جامعه واقعیت مجازی به کمک کمی نیاز دارد. اما ما خرید زیادی از بزرگترین ها ندیده ایم سنتی توسعه دهندگان بازی و IP های مورد علاقه آنها از زمان موج اولیه محبوبیت VR در حدود 2016-2018.
متا وعده GTA: San Andreas و Assassin’s Creed VR را برای Quest 2 تضمین کرد، اما از سال 2021 تاکنون در فضای خبری بیصدا بوده است، و سومین دارایی معروف با پورت VR (Splinter Cell VR) لغو شد. اگرچه فروشگاه Quest 1.5 میلیارد دلار فروش داشته است، بسیاری از توسعه دهندگان از آن استفاده نکرده اند.
من معتقدم که PS VR2 معادله این توسعهدهندگان را تغییر میدهد، زیرا به فروش بازیها در پلتفرمها یا دریافت پول برای انحصار عادت دارند. به جای اینکه همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهند – که باید به دلیل مشکلات مالی متا ناشی از تحقیق و توسعه آزمایشگاه های واقعیت، خطرآفرین باشد – اکنون وعده فروش سونی حداقل برای چند سال آینده را دارند.
Quest 2 به سونی یک رابطه غیرقابل کسب با توسعه دهندگان مستقل می دهد. در همین حال، متا از برندهای معروفی که PSVR 2 را بهانه ای برای بازگشت به بازار سودآور می دانند، سود خواهد برد. حتی اگر پورت های Quest بدتر به نظر برسند، سود متا همچنان باید سود سونی را تحت الشعاع قرار دهد.
من مطمئن نیستم که این تنش زدایی تا کی ادامه خواهد داشت. تلاش متا به سمت واقعیت ترکیبی برای Quest 3، هدست آینده را در مسیر متفاوتی قرار می دهد زیرا سونی API گذرا خود را برای بازی منتشر نکرده است و فقط یک دوربین سیاه و سفید دارد. این بدان معناست که برخی از بازیهای MR (مانند بازیهای رزولوشن Spatial Ops) ممکن است بهطور پیشفرض به انحصار Quest تبدیل شوند.
در همین حال، Quest 3 ظاهراً ردیابی چشمی نخواهد داشت، در حالی که PS VR2 از آن برای گرافیک پیشرفته و مکانیکهای منحصر به فرد گیمپلی استفاده میکند – مانند پرش هنگام پلک زدن در The Dark Pictures: Switchback VR، یا شخصیتهایی که در Horizon با چشم ارتباط برقرار میکنند. در حالی که بازیهای انحصاری PC VR به دلیل سود کم نادر هستند، ما ممکن انحصاریهای PSVR 2 را از برنامهنویسهایی ببینید که به قدرت پردازشی درجه یک متکی هستند.
با توجه به نبرد سونی با مایکروسافت، جای تعجب است که همه چیز بین آن و متا (هنوز) به تندی تبدیل نشده است. مقایسه PS VR2 با Quest 2 از منظر مشخصات جالب است، اما هیچ کس نباید یک “نبرد” واقعی را بخواهد.
در عوض، گیمرهای VR باید از حمایت سونی و متا از یکدیگر و اصرار بر انحصاری بودن استقبال کنند، زیرا همه ما از آن سود می بریم. و با توجه به وضعیت واقعیت مجازی امروز، نه سونی و نه متا واقعا نمی توانند استطاعت داشتن به هر حال یک جنگ خرید به خصوص سونی که باید هدست های بیشتری را بفروشد تا بتواند فراتر از سخت افزار خود، رقیب واقعی کوئست در نظر گرفته شود.
PS VR2 با صفحه نمایش OLED گسترده، کنترلرهای بسیار دقیق، طراحی راحت و فناوری جدید و هیجان انگیز ردیابی چشم، از قدرت سخت افزار PS5 برای تاثیرگذاری فوق العاده استفاده می کند.
با Meta Quest 2، یک هدست همه کاره که مانند یک کنسول کار می کند و برای کار کردن به تلفن یا رایانه شخصی نیازی ندارد، بهترین واقعیت مجازی را دریافت کنید. آن را ببندید و همین امروز بازی کنید!
منبع: https://www.androidcentral.com/gaming/virtual-reality/quest-2-psvr-2-are-symbiotic-rivals